Chessit och Ikano Bank talar på CIO Data & AI Summit
Den 26 september talar Chessits CEO Per Andersson tillsammans med Tim Sundberg, Lead Business Architect på Ikano Bank för Sveriges CIOs på Clarion Skanstull i Stockholm.
Det bubblar kring begreppet CPQ. Allt fler branscher och företag ser CPQ som en central pusselbit i digitaliseringen av verksamheten och en förutsättning för automatiseringen av affärsflöden.
En fullvärdig CPQ är ett mjukvarusystem som hanterar ett företags;
Det finns också mer begränsade system som endast innehåller stöd för delar av processen, till exempel offerthantering.
CPQ står för ”Configure Price Quote”, vilket på svenska blir konfigurera, prissätt och offerera. Det vill säga processen att ta fram ett erbjudande av tjänster och/eller produkter till en kund.
Säkerställer att man gör rätt affärer och gör affärerna rätt.
Prissättning, kostnader, marginaler och tidsåtgång för tjänster beräknas ögonblickligen när du gör en ändring.
Automatisk generering av dokumentation exempelvis prisförslag, offerter eller nya/uppdaterade avtal.
Kontrollera och uppdatera, priser, nya erbjudanden och produkter.
Generera offerter snabbare, även de mer komplexa affärerna, samt uppdatera avta och villkor smidigt.
Tar bort manuella steg i affärsprocessen.
Den hanterar all den information som man baserar sin affär på. Så att man kan styra sin affär och att alla affärer görs på senaste och aktuell information.
En fullt integrerad CPQ förser och tar emot data från andra system till exempel;
Så att hela affären blir automatiserad.
Grunden i en CPQ är att man konfigurerar vilka val som är möjliga för de tjänster och/eller produkter som man säljer. Säljare eller slutkunder guidas genom frågor och svar, så att val av tjänster/produkter som inte går att kombinera undviks. Att undanröja felaktiga affärer har en stor positiv påverkan på lönsamheten.
CPQn hanterar prissättning och kostnader för de tjänster och/eller produkter som erbjuds. Systemet räknar i realtid ut priser och marginaler för enskilda tjänster och produkter, men också för hela affären. På detta sätt säkerställs att affärerna får den vinstmarginal som önskas.
I konfiguratorn finns en regelmotor där de giltiga valmöjligheterna för tjänster eller produkter sätts upp. Konfiguratorn ser till att kunder och/eller anställda endast kan göra val som är möjliga att leverera. På så sätt undviks offerter och affärer som baseras på felaktigt innehåll.
Tjänster och/eller produkter sätts upp tillsammans med de priser och affärsregler man definierat i CPQn. Då görs de tillgängliga för kunderna online och/eller via de som interagerar med kunderna, till exempel säljare och kundtjänst.
Framtagande av prisförslag, offerter och avtal görs genom att besvara frågor där svaren används för att ta fram rätt erbjudande med rätt prissättning.
CPQn kan sedan automatiskt generera den dokumentation som behövs för att genomföra affären. Alla steg i processen och all dokumentation sparas i systemet så man får full spårbarhet och kan hantera alla förändringar.
Baserat på de val som gjorts, generas offerter och avtal direkt och automtiskt av systemet med de villkor som ni satt upp i systemet. På detta sätt säkerställer ni att alla offerter och avtal innehåller är enhetliga och följer era affärsvillkor. Kunden kan sedan signera avtalen elektroniskt eller manuellt beroende på vad ni kommit överens om.
Ett annat exempel är där kunden själv, till exempel via en webbplats, klickar sig fram till en egen lösning baserat på de val som man satt upp i CPQn. Säg att kunden vill bygga ett uterum till sitt hus. Kunden kan själv på webbplatsen göra olika val, som att välja måtten på uterummet, önskad form för utbyggnaden, lutning på taket, fönster etc. Kunden ser hela tiden hur priset påverkas av de val som görs och kan enkelt beställa sitt nya uterum online.
Affärsutveckling är en stor del i att använda en CPQ. Det är i CPQn man introducerar nya tjänster, produkter och affärsmodeller. En viktig del i en CPQ är att man vill kunna testa till exempel hur nya prismodeller påverkar affären innan man introducerar dem.
Den mest typiska användaren internt, är säljarna på säljavdelningen då CPQns huvudsyfte är att skapa korrekta offerter snabbare och säkerställa lönsamma affärer. De kan genom uppsatta regelverk svara på ett antal frågor och få fram priser, kostnader och marginaler och generera offerter.
Ekonomiavdelningen har stor nytta av en CPQ då den håller koll på de underlag som behövs för fakturering till exempel priser, avtalsvillkor, indexuppräkningar, tillägg/förändringar på kundavtal. Den största effekten får man om man integrerar CPQn med sitt ekonomisystem.
Systemet kan hjälpa kundsupporten att svara på frågor eller till och med sälja företagets tjänster och produkter då supportpersonalen inte behöver ha specifik kunskap om det ni säljer, då CPQn förser dom med all information de behöver för att sälja till kunden.
Ursprungligen kommer användningen av CPQ från den tillverkande industrin. Där används en CPQ för att hantera produkter som innehåller många valmöjligheter. Där kan felaktiga konfigurationer och felaktig prissättning leda till stora kostnader och olönsamma affärer.
En välfungerande CPQ är en förutsättning för att hantera affärsverksamheten inom den tillverkande industrin.
Inom den tjänsteproducerande sektorn, har de senaste årens digitalisering lett till en ökad användning av olika typer av plattformar för att effektivisera arbetet.
Fokuset har framför allt varit på verktyg som ska säkerställa och underlätta det interna arbetet, samt att nå kunder via digitala kanaler.
Fler och fler tjänsteproducerande företag har nu börjat se fördelar med att använda en CPQ, för att strömlinjeforma och få kontroll på sina affärsprocesser och hela sin affär.
Även om en CPQ kan användas helt fristående så blir effekten ännu större när man integrerar den med andra system.
Det kan till exempel vara att hämta kundinformation från ett;
En modern CPQ kräver inga programmeringskunskaper, utan drar nytta av den senaste tekniken “no code/low code”-tekniken.
Däremot de äldre och mer traditionella CPQer som till exempel används inom tillverkande industrin är ofta mer komplexa och kräver en djupare teknisk kunskap.
Den 26 september talar Chessits CEO Per Andersson tillsammans med Tim Sundberg, Lead Business Architect på Ikano Bank för Sveriges CIOs på Clarion Skanstull i Stockholm.
En sammanställning av statistik från ett antal rapporter om effekterna vid införande av CPQ. Samtliga visar konkreta och påtagliga resultat oavsett om företaget säljer tjänster eller produkter.
Vi förklarar vad en CPQ är, vilket värde den ger och för vilka och hur den används för att generera intäkter och hur den effektiviserar affärerna.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
bcookie | 2 years | LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID. |
bscookie | 2 years | LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website. |
lang | session | LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting. |
lidc | 1 day | LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection. |
UserMatchHistory | 1 month | LinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_54796389_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gat_UA-54796389-1 | 1 minute | A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minutes | Hotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie. |
_hjFirstSeen | 30 minutes | Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minutes | Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minutes | Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit. |
_hjTLDTest | session | To determine the most generic cookie path that has to be used instead of the page hostname, Hotjar sets the _hjTLDTest cookie to store different URL substring alternatives until it fails. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_hjSession_2442586 | 30 minutes | This period shows the length of the period at which a service can store and/or read certain data from your computer by using a cookie, a pixel, an API, cookieless tracking, or other resources. |
_hjSessionUser_2442586 | 1 year | No description |
AnalyticsSyncHistory | 1 month | Used to store information about the time a sync took place with the lms_analytics cookie |
bpmHref | 5 months 27 days | No description |
bpmRef | 5 months 27 days | No description |
bpmTrackingId | 5 months 27 days | No description |
li_gc | 2 years | Used to store consent of guests regarding the use of cookies for non-essential purposes |